Jak se zrodila nová CAS 30 Scania

116

Technická specifikace nové CAS 30/8500/510 2SR:

Vozidlo je postaveno na podvozku Scania P440 B6x6. Výkon motoru je 324 kW při otáčkách 1900 min. Délka vozu je 9,8 m, šířka 2,55 m a výška 3,15 m. Počet míst k sezení 1 + 5. Do nerezové nádrže se vejde 8 500 litrů vody + 510 litrů pěnidla. Maximální rychlost je omezena na 110 km. Maximální přípustná váha vozidla je 26 tun. Vozidlo je vybaveno automatickou převodovkou Opticruise. Barva vozidla je v provedení RAL 3024 s bílými pruhy. Vozidlo je vybaveno světelnou výstražnou rampou modro/červené barvy a doplněno dalšími výstražnými prvky v předních náraznících a v zadní časti nástavby. Objem čerpadla je 3000 litrů za min. V zadní části je i vysokotlak. V přední části je vybaveno žabkovou asanační lištou a navijákem. Osvětlovací stožár má svítivost 30 000 lumenů. Ostatní vybavení bylo přesunuto z naší stařičké Tatry T148.

Financování:

Je nutné si uvědomit, že naše jednotka obměnila během pěti let všechny výjezdové vozy. Před pěti léty jsme zdarma obdrželi dopravní automobil Mercedes Sprinter v plné výbavě od Moravskoslezského kraje v hodnotě cca 3,8 mil. Kč., který nahradil starou Avii. Nová cisterna CAS 30 Scania byla spolu financována 2,5 mil. Kč z Fondu zábran škod České kanceláře pojistitelů, prostřednictvím GŘ HZS. Moravskoslezský kraj přispěl částkou 1,25 mil. Kč a zbytek tedy 3,75 mil. Kč zaplatila naše obec. Takže z celkové částky 11,3 mil. Kč za obě vozidla platila naše obec 3,75 mil. Kč. Zbytek tvořily dotace.

Cesta k CAS 30 Scania:

V posledních dvou letech jsme začali mít čím dál větší technické potíže z naší 40 let starou CAS 32 Tatra T 148, které se podařilo sice odstranit, ale konstrukční rychlost nás čím dál víc limitovala. Byť jsme ze začátku měli náskok před prvními vozy HZS MSK, ale museli jsme je pravidelně pouštět na silnici a i v kopcích, protože Tatra T148 zde rychlostně nestíhala. K tomu technické podmínky, kdy vozidlo je konstrukčně pro posádku 1+2 a podmínky k výjezdu jsou dané minimálně 1+3 hasiči. Toto nás nutilo riskovat jezdit ve čtyřech a v případě nehody by šla veškerá zodpovědnost za velitelem a řidičem. Dalším bodem byla nádrž, která je železná a voda zní velmi rezavá. Tyto problémy nás nutili víc a víc přemýšlet jak z toho ven. A zde začíná cesta k novému vozu CAS 30 Scania.
Psal se duben 2019, kdy krajský ředitel HZS MSK brig. gen. Vladimír Vlček na krajském shromáždění hasičů v Jánských Koupelích představoval vizi a sen na výměnu 120 ks cisteren v MSK. V této vizi bylo, že obec dá 3,5 mil. Kč a MSK dá dalších 3,5 mil. Kč. Nechtěli jsme tento sen podcenit a začali okamžitě jednat. Hlavně šlo o to mít vše připraveno a kdyby došlo k realizaci, tak být mezi prvními žadateli. Proto jsme po domluvě se starostou obce Mgr. Romanem Čagalou a zjištění, zda by obec našla potřebných 3,5 mil Kč, šli na zastupitelstvo obce. Zde po představení vize a stavu naší CAS 32 byli k našemu překvapení všichni pro. Mnohokrát děkujeme !!! Jak šel čas, tak postupně jsme nabyli dojmu, že realizace vize a snu, bude odložena na neurčito. Mezitím jsem se sešel s velitelem JSDH Třinec – Guty Josefem Saranem, který mě přesvědčil ať jdeme do jiné dotace, a to dotace GŘ HZS, která rozděluje peníze z Fondu zábran škod České kanceláře pojistitelů a kde k 2,5 mil. Kč od GŘ HZS přidává MSK polovinu této dotace a to 1,25 mil. Kč. Což ve finále je 3,75 mil. Kč. Jen to má několik ale. Ze 153 žádostí je uspokojeno max. 41 žadatelů a to z celé ČR. Tvrdý pořadník, který vyhodnocuje body stáři techniky, pokrytí, zařazení jednotky a priority HZS MSK, kde krajský ředitel má také slovo, ale ne poslední. Šli jsme proto znovu na zastupitelstvo obce, zda by s touto dotací neměli problém. Po kladném stanovisku jsme rozjeli žádosti a konzultace s odborníky. Zde musím hodně poděkovat kpt. Marku Cochlarovi z GŘ HZS, který nás seznámil s tím, jak to funguje a jak postupovat. V termínu jsme odeslali žádost a netrpělivě čekali na září, kdy budou zveřejněny výsledky a celkový pořadník. Hlavně šlo o to jak se vyjádří HZS MSK. Zde k našemu velkému překvapení jsme dostali od krajského ředitele nejvyšší prioritu a tím pět bodu na víc a skončili v celkovém pořadníku na šesté příčce z celé ČR. Pane generále obrovské díky !!! Hlavní důvody, které k tomu asi vedly, byly stáří Tatry, velká cisterna pod horami, rychlost dojezdu, plošné pokrytí, kde naše jednotka zajišťuje jak fa Hyundai, tak další velké podniky v našem okolí. Také doporučení velitele stanice v Nošovicích Davida Hrbáčka a Richarda France z HZS MSK.
Po vyhlášení výsledků se začali ozývat dodavatelé a úpravci CAS.
První, kdo se ozval byla THT Polička. Zde jsme jeli z br. Alešem Wczelkou. Byly nám ukázány jak Tatry, tak Scanie. Poté se ozvala firma WISS, kde jsme se mohli i projet se Scanií ve velkokapacitním provedení. Což bylo konečně normální akční předvedení. Zde jsme byli z br. velitelem Mirkem Očadlým ml. a br. Alešem Wczelkou. Chvíli po té se ozvala firma Libros z Tatrou, která nás pozvala do Tatry na polygon k projížďkám, ale bohužel zase jen s řidičem. Poslední, kdo se ozval byla firma KOBIT ze Slatiňan. Ta měla jiné pojetí předvedení a poslali k nám řidiče bývalého profesionálního hasiče i z novou čtyřkolovou Scanií. Také jsme si mohli vyzkoušet jízdy v našem reálném terénu. Zároveň odzkoušet, zda se vleze do naší garáže. Bylo to na šířku tak, tak. Ještě nás bude limitovat délka, ale o tom až později. Bohužel fa Kobit přijela jen ze „čtyřkolkou“. Úplně na začátku jsem byl přesvědčen, že půjdeme do Tatry a to konkrétně do Tatra 7. S postupem času jsem se začal přiklánět ke Scanii k tomuto modelu byl více nakloněn i br. velitel Mirek Očadlý a poté asi i ostatní organizační tým. Ten mimo jiné tvořil: Miroslav Očadlý ml., Aleš Wczelka, Aleš Kurek, za obec pověřená místostarostka Kamila Kurková a má maličkost Dalibor Velčovský. Proto jsme v okolí pátrali, kdo má Scanii „šestikolku“ v provedení o které by jsme potenciálně uvažovali. Začali jsme hledat na portálu Požáry.cz a našli jednotku z JSDH Starý Bohumín. Zavolal jsme veliteli Janu Hanuskovi, zda by nebyli ochotni k nám dorazit ať si i můžeme v reálu prohlédnout a zároveň odzkoušet v našem terénu. Chlapi neváhali a za týden u nás byli. Obrovský dík !!! Dojeli, jak se říká v plné polní a my mohli s plně naloženou a napuštěnou Scanii projet náš terén. Hlavně nám šlo o zdolání nejvyššího kopce naší obce a to Prašivou. Ve hře bylo i jaký zvolíme motor. Jestli slabší nebo silnější. Tato jízda nám ukázala, že úplně postačí ten slabší. Projeli jsme si i Visalaje a další potencionální trasy. Co nás také hodně nadchlo, bylo pohodlí a ticho v kabině. Což proti naší Tatře bylo nebe a dudy. Najednou se normálně bavíte, slyšíte kolegu, jak ve předu telefonuje, a přitom mezi sebou normálně hovoříte. Kdo zažil zdlouhavé požáry, kdy venku rachotí např. celou noc čerpadla a potřebuje si na chvíli odpočinout v klidu, tak to ocení. Zde se dostáváme k otázce, proč asi neuspěla Tatra a vyhrála Scanie? Jedním z bodů byla obsluha a pohodlí řidiče-strojníka. Tady je třeba si uvědomit, že se řidiči na autě točí. Což znamená, že řídí ten co je zrovna k mání. Neboli ten co doběhne či dojede jako první a je schopen řídit. Zde jsme jednoznačně kladně ohodnotili Scanii, kdy řidiče neruší nesmyslně barevně označené různá tlačítka, kdy nevíte zda svítí či jsou vypnutá. Za mě tento faktor rozptyluje. Také provedení „nové“ kabiny 2019 Tatry, kdy na Vás dýchá plastové provedení Favoritu z 90 let do 21 století si myslím nepatří. Tím, že to měl být vůz s automatickou převodovkou, tak jsme se zaměřili i na tento aspekt. Na nejlepší převodovku jsme si nepomýšleli, protože půl miliónu na víc v ceně vozu je v naších podmínkách luxus. Zde opět zvítězila Scanie se svou sériovou převodovkou Opticruise. Dalším bodem byla poruchovost, kdy jsme byli v šoku jak v poslední době nové Tatry „klekají“ a to hlavně na převodovku. Také doporučení servisních techniků nehovořili ve prospěch Tatry. Bohužel. Co se týče jiných značek vozidel, tak potencionální dodavatelé nám jinou značku nenabídli. Každopádně nic nebránilo potencionálním dodavatelům jít do výběrového řízení i s Tatrou. Hlavním bodem byla cena.

A tady začíná další etapa, výběrové řízení a příprava obce v rámci rozpočtu. Zde musíme vyzdvihnout predikci zastupitelstva, které pro jistotu zvedlo finální rezervovanou částku na 7,5 mil. Kč. S tím, že se v poslední létech množily požadavky na dovoz pitné vody, kdy sucho ve studních zapříčinilo vysychání, k tomu zkušenosti s železnou nádrží, kdy voda po nějaké době začne rezavět, bylo jasnou volbou zvolit nerezovou nádrž na pitnou vodu. Byla zde i možnost plastové, ale v tento typ nádrže jsme od počátku neměli důvěru. Prostě nerez je nerez. Tento aspekt asi vyřadil jednoho z uchazečů a to firmu WISS, která sice tuto nádrž umí, ale nenabízí a tvrdošíně trvá na plastové. Byl to asi i důvod proč se na konec nepřihlásila do výběrového řízení. Čekali jsme, že se ozve ještě THT Polička, ale ani ta se už neozvala a do výběrového řízení nešla. Na konec jediným uchazečem a vítězem se stala firma Kobit, která ve finále nabídla Scanii za cenu 7 498 000,- Kč. Finální cenu asi zvedly naše požadavky na výbavu, kdy k původní ze staré Tatry jsme chtěli dovybavit vozidlo i novými moderními prvky.

Po vyhlášení soutěže nás firma Kobit kontaktovala a začala další část k realizaci. Podepsaly se smlouvy a my se těšili, že auto v říjnu dorazí. Bohužel Covid 19 zavřel na jaře všechny automobilky. Byť je Scania ze Švédska, ale spadá do koncernu VW, který na jaře uzavřel všechny své provozy. Takže první zdržení bylo tady. Do té doby projekt jel bez jediného zádrhelu a už jsme si říkali, že to není možné, aby se něco nepokazilo. Asi jsme to přivolali, protože Scanii vyhořela slévárna a nová se teprve stavěla. Všechny díly ze slévárny musela začít dovážet z pobočky v Brazílii a najednou byly dodávky aut opožděny o dva měsíce. V tu chvíli začal velký časový problém. Od ledna máme tří měsíční hotovost pro fa Hyundai. Problém byl i v tom, že se musela odložit aukce na prodej Tatry T148, která se musela odvodnit a uskladnit. Obrovským problémem se stalo i to, že vozidlo mělo dorazit těsně před vánocemi. Velmi málo času na seznámení, ale jsme hasiči a dne 31.12.2020 bylo vozidlo zařazeno do výjezdu.

Chceme poděkovat firmě Kobit za vstřícnost. Byli jsme jediná obec, která realizovala nákup z projektu pro rok 2020 v tomto roce. Ostatní uchazeči si budou muset počkat na jaro příštího roku a dál.

Také tímto děkujeme jak GŘ HZS a kanceláři pojistitelů, tak Moravskoslezskému kraji za finanční podporu. Bez Vás by tato obec na nové auto nikdy neměla.

Výzvou pro další období je přístavba nového stání, protože naše garáže byly koncipovány na vozy v 80 letech a Scanie je mnohem delší a hlavně širší. Jsme opravdu hodně na těsno a tato skutečnost nás velmi limituje jak k rychlému výjezdu, tak hlavně řidiče, aby nasedl a vyjel. Bohužel nejde vše najednou. Snad se i tato výzva podaří.

Závěrem děkujeme obecnímu zastupitelstvu za tuto podporu. Bez vašeho odhodlání, by jsme byli stále v 80 letech.

Napsat komentář